|
Rudens įkaitai Alberiko gatvėse
Autorės
žodis:
Šis kūrinys- tai bandymas komunikuoti su supančiu pasauliu, savo ir
svetimo pažinimas, bandymas analizuoti ir išgyventi praeitį iš naujo ir
suprasti, kodėl visa tai vyksta, kodėl visa tai duota tokiomis
traumuojančiomis formomis. Kalbantis asmuo- tai ifontiškos kilmės
senolė, kuri atstovauja žmogiškajai išminčiai,
neskirsto į
tautas, rases, turtingus ir vargšus. Tai skirtingų tautų atstovių
pokalbis , bet ieškančių to paties: artimo meilės ir supratimo.
Nežinau, kodėl prasiveržė toks negatyvumas ir priešiškumas. Atrodo, ko
bereikėtų- saulėtos dienos Ifontijoje, visuomet žalios palmių alėjos
prie jūros, kažkuo užsiėmę skubantys praeiviai, ir vis tik nesugebi iki
galo atrasti savęs tarp kitų. Pirmiausia turi prisiglausti prie
vienatvės, perlaužti savo matyseną ir iš naujo atrasti save,
atrasti kitus dėsnius- pasaulyje galioja ir kitokios taisyklės. Ar
paklausėte išvykysiųjų tikrosios priežasties, kodėl nesinori grįžti iš
užsienio? Todėl kad gyvenimas svetur atleidžia nuo atsakomybės būti
žmogumi. Todėl kad nebūtina laikytis taisyklių ir prieš nieką atsakyti-
juk aš tik neilgam laikui suvaidnsiu save tokį, kokį visuomet draudė
tėvai, visuomenė, įstatymai. Užsižaidžia neatsakomybės rutinoje. Kad ir
kaip bebūtų, visada jausi ir suprasi, kad esi svetimoje vietoje, tarp
svetimų, kad esi vienišas, kad ir kaip gerai kalbėtum, kad ir kaip
gerai tave priimtų. Parelialiai giliai pasąmonėje kuri gyvenimą savoje
šalyje, ir jauti, kad vidinis tavo susikurtas gyvenims daug realesnis
už tą vaidinimą realybėje. Kažkodėl žmonės gyvenimą savoje
šalyje
pasilikę kap šalutinį variantą, bet neatmena, kad duotas tik vienas
gyvenimas. Ifontija-
kasdienis maskradas, po šypsenomis slepiasi neapykanta, nekantrumas,
nejautra, kaip dešimt dievo įsakymų įvaldę pardavimo- pirkimo
operacijas. Įmantrybių puotoje lietuvis iki šiol kai kurių ifontų
nuomone yra trečiosos šalies gyventojas, kuris priklauso Sovietų
sajungai, kur vyksta karas, ir nežinoma, kas tai yra telvizorius. Jeigu
turi apsauginę melo kaukę, būsi priimtas į vaidinančių lėlių gretas.
Apdriskusių apačių čigonės sijonas
tingiai,
sunkiomis klostėmis raitosi palei žemę. Išblukusių
spalvų žaismas prikausto mano žvilgsnį ir lyg bevalis avinėlis seku paskui.
Staiga išsišiepia auksiniai
dantys, skimbteli storos apyrankės-
žieduota ranka ištiesta išmaldai. Gėdingai nusuku akis ir prasiveržiu
pro
susibūrūsį rumunų būrį.
Liko apie
dvidešimt minučių pradėti gyvenimą.
Saulei išeinant praveriu baltas duris į
tylos ir prietemos
užuovėją. Nebyliais
žingsniais praslenku pro
sienose
miegančių gyvačių lizdus, kuriuose budi prosenelių akys,
ir sustoju prie
šių namų altoriaus-
knygų spintos.
Išdidi, apsupta raižinių
juostomis ,
sustingusiu judesiu
pasirėmusi ant
išriestų medinių kojyčių,
gaivina
mano nuvargusį
žvilgsnį. Akimis godžiai glostau nutrintas
knygų nugarėles
kolonomis sugulusias nuo
žemės iki
lubų, paliečiu
pamirštų fotografijų kampučius- sudilo artimųjų šypsenos
šitiek laiko
nejudinamos. Jau
jaučiu, kaip
tamsūs raudonmedžio baldai alsuoja man į nugarą
šiltą
kambario orą.
Pro praviras balkono duris įlėkusios
šviesos strėlės susmigusios
snaudžia sienoje.
Manęs ten laukiama.
Liko dar dvidešimt minučių, kol brendžio
ir stiprios kavos aromatas įsups
namus į
lengvo malonumo
skraistę.
Ten, viršuje, stebėsiu
besiraitančią
minią: kaip iš neaiškios
figūros išauga rankos, kojos, išryškėja lytis.
- Ar kada nors
įsižiūrėjai į vaiko veidą? Tu dar nieko nematai. Ateina į pasaulį
suaugusio žmogaus
veidu, paženklinti
reiklumo įspaudu.
Gimsta praradę vaikystę. Saulės išdegintoje ir cemente įkalitoje žemėje...
...net
pasistiebus nematydavau, kur baigiasi žalias laukų kilimas pilnas geltonų taškelių...
-
...išauga
tokiais subjaurotais veidais, išdarkytų
formų.
Atidžiai
mokausi skaityti praeivių veidus.
Išvargusių
akių moteris tvarkosi plaukus prieš vitriną
nepastebėdama ištiestų vaiko rankų. Prabėgdami paaugliai stumteli vežimą- veidelį perrėžia riksmo kreivė.
Juodai dažytos
akys ir nesuprantamas čiauškesys nuskrieja tolyn. Prasilenkiu su
neaiškių formų
kalnais, kurie tik ir lenkiasi prie nukritusio mėsainio trupinio. Veidų dar
neįstengiu
perskaityti. Praskrieja kaip nematytos matematinės formulės.
- Veidas-
žmogiškumo simbolis. Manai, raukšlės žymi senėjimą?- juodas klausiamas
žvilgsnis susminga į mane .- Mūsų kūnuose- mūsų patirtis, veiduose-
mūsų
mintys. Dažnai raukšles kaip
neišgydomus
randus nešiojamės.
M. veidas supjaustytas raukšlių. Pritvinkęs
pašvinkusio skysčio, kuris dideliais lašais nusėdęs aplink akis
teka
veidu žemyn, lyg šliužų
palikti
šlapi takeliai nutįsta iki pat kaklo duobutės.
Pro šalį
praskrieja klegančių
senelių
būrys ir
prisėda viename iš
lauko barų: dailios, blizgiais skruostais, pasipuošusios
savaitgalio
nuotaikomis. Ant galvų
puikuojasi
dukrų sustatyti pizos bokštai, kurie nesvyruodami išstovi visą savaitę.
Kasdienis maskaradas
įspūdingiausias vakarais-
visi demonstruoja savo žmogiškumo kaukes iškaišytas povo
plunksnomis .
Vakar nenoromis pamačiau
nuogą,
mėsomis nuaugusią, visų vadinamą asmenybę su nukritusia
kauke. Gėda pakelti akis,
atrodo, kad
praeinantys perskaitys mano mintis ir nubaus. Taip ir norisi išbarstyti
save,
kad einančios kojos sutryptų į žemę. Pasiveja čaižus vakarykštis juokas
ir
gangrenuojantis m. veidas. Mano kambaryje nešvankybės kurkulais apaugę
raitėsi
belyčiai kūnai...
-
Ką tu regi
aplink save, tai tu.
Bevaisėmis
ašaromis girdžiau save.
- Kuo stipriau
nekęsi, tuo agresyviau
atsigręš tavo pačios neapykanta į tave.
Nebegaliu jos
vadinti mama, tik išmykiu šį žodį.
-Savęs
ieškojimas vyksta tik per lūžius.
Braunuosi pro
juodus, baltus, įdegusius veidus, rudas, žalsvas ar tai melsvas akis,
pro
netyčinius rankų prisilietimus. Kaip ji tada irgi nejautė mano rankų,
stūmė
atgal. Stovėjo ant palangės krašto prieš gilią naktį ir rėkė kurčiam
tėvui savo
neviltį. Mano kojos šalo kraujo ir stiklų maišalynėje.
- Aplinkui mus
nėra blogio. Jis egzistuoja tik žmogaus mintyse ir jo siekiuose.
Nepažįstamojo
šypsena nešildo. Pasieniu praslenka nuvargusių veidų ir ištįsusių rankų
žmogystos. Įsuka į sankryža, kurioje pasirenka vieną iš keturių likimų.
Juodas
žvilgsnis nebyliai veržiasi į kiekvieno mintį.
- Ieškojimas
žadina viltį, bet žinojimas didina liūdesį. Visi jūs nusivylę ieškotojai,
nes seniai trokštate to,
ko
išsigynėte. Blaškotės savyje negalėdami sujungti šito ir ano. Per
kraują ir
ašaras leidžiate šaknis į negyvą smėlį.
Tai
niekada netaps savu.
- Užspausti
savo tikslų ir norų, sugniuždyti aplinkybių ir nuvilti galimybių.
Vis dar nešu
gėles prie ateities paminklo.
- Bet jūs
laimingesni savo ieškojimuose ir atradimuose. Laimingi savęs paieškose.
Nenustojate judėję link savo žmogiškumo.
Nebeatpažįstu
žmogaus žmoguje.
- O mes, kaip laiko ir vietos
įkaitai,
bėgiojame savo užtvaruose bijodami savo vidinio žvėries. Pakabinę savo
gyvenimus ant sekundinės cento rodyklės, belangėse urnose lyg olimpo
dievai
įsikūrę, žaidžiam nuogus karalius pardavę savo sielas.
Per
sunki žmogiškumo našta teko?
- Vaikiškas
tikėjimas...
...naivumas...
-
...ir tyrumas...
...kad žaistų
mumyse...
-...kad nors
sekundę stipriai mylėdami kitą apkabintume.
Praveriu baltas
duris į save.
Gintarė Jusčiūtė
Valencia, España
Lapkritis, 2009
|